توسط محققان یك شركت دانش بنیان؛

ایجاد هواپیمای سبک با پیشران گسترده الکتریکی

ایجاد هواپیمای سبک با پیشران گسترده الکتریکی

پژوهشگران در یک شرکت دانش بنیان درحال ساخت هواپیما بدون نیاز به سوخت و با بهره گیری از موتورهای الکتریکی هستند.



دکتر عباس مزیدی مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: از سال ۹۵ روی الکتریکی سازی هواپیما با استفاده از سیستم پیشران گسترده، تحقیقات خویش را آغاز کردیم.
وی با اشاره به اینکه در این پروژه که بخشی از برنامه شرکت و مورد حمایت بخش هوایی ستاد حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بوده از سوخت در هواپیما استفاده نمی گردد، اظهار داشت: به جای سوخت فسیلی در هواپیما از باتری استفاده می شود که این مورد جدیداً در دنیا مورد توجه قرار گرفته است.
مزیدی تصریح کرد: هواپیمای طراحی شده، یک هواپیمای مسافربری سبک دو تا چهار نفره است که برای ایرتاکسی مناسب خواهد بود.
مدیر شرکت دانش بنیان ضمن اشاره به خصوصیت های این ایرتاکسی اظهار داشت: این هواپیمای سبک با وزن برخاست ۹۵۰ کیلومتر، سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت و برد عملیاتی ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت طراحی شده است.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون نمونه یک چهارم این هواپیما درحال تست است، اضافه کرد: طی یک سال گذشته تستهای زمینی این هواپیما انجام شده و الان تست های پروازی آن در حال انجام می باشد.
مزیدی با اشاره به اینکه معمولا تست ها با اشل کوچک انجام می شود اظهار داشت: تمام تست هایی که تابحال انجام شده موفقیت آمیز بوده و پیشبینی می نماییم تست پروازی آن تا فروردین به پایان برسد.
وی اظهار داشت: پس از فروردین بنا داریم که نمونه کامل هواپیمای دو تا چهارنفره را بسازیم و آنرا مجدد تحت تست قرار دهیم.
وی با تکیه بر این که تا سال ۲۰۵۰ تقریباً هیچ هواپیمای سوختی در دنیا نخواهیم داشت، اظهار داشت: همه کشورهای پیشرفته به فکر استفاده از موتورهای الکتریکی در هواپیما به جای موتورهای پیستونی و جت هستند.
مدیر شرکت دانش بنیان با اشاره به اینکه ما در این شرکت نخستین پروژه الکتریکی سازی هواپیماها با پیشران گسترده را در کشور اجرایی می نماییم، اظهار داشت: استفاده از سیستم پیشران گسترده الکتریکی مزیت اصلی این هواپیما است. در این هواپیمای از هشت موتور الکتریکی استفاده شده که در صورت از کار افتادن چند موتور، هواپیما همچنان بدون مشکل به پرواز خود ادامه خواهد داد.
مزیدی اضافه کرد: سیستم پیشران این هواپیما تکنولوژی راحت تری نسبت به سیستم پیشران جت دارد و فناوری آن قابل دسترس توسط شرکتهای دانش بنیان داخلی است.
به گفته وی، در تولید انبوه این هواپیما از توانایی شرکتهای دانش بنیان ایرانی هم بهره گرفته خواهد شد.
وی افزود: در ساخت مدل شتابان هواپیمای سبک با موتور الکتریکی از تجهیزاتی استفاده شده که در داخل کشور موجود است.
مدیرعامل شرکت اظهار داشت: مزیت بعدی این هواپیما این است که از سیستم پیشران گسترده الکتریکی برای کنترل هواپیما هم میتوان بهره برد.
وی اضافه کرد: ما تمام دانش فنی طراحی این هواپیما با موتور الکتریکی را بدست آورده ایم و برنامه داریم پس از تکمیل آزمایش ها در سال ۲۰۲۴ نمونه نهایی آنرا تولید کنیم؛ همینطور بنا داریم پس از دریافت مجوزها از سازمان هواپیمایی، از سال ۲۰۲۵ تولید انبوه این هواپیما را در پیش بگیریم.
وی تصریح کرد: دستیابی به دانش فنی و تولید این هواپیما می تواند ما را به سمت تولید هواپیمای بزرگ تر تا ظرفیت حمل ۵۰ مسافر سوق دهد.

1400/11/23
12:30:40
5.0 / 5
602
تگهای خبر: جت , سیستم , طراحی , مجوز
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۱
بیلیارد