در گفت وگو با ایت بال اعلام شد؛

با اهمیت ترین خواسته های متخصصان هوش مصنوعی از رییس جمهور

با اهمیت ترین خواسته های متخصصان هوش مصنوعی از رییس جمهور

به گزارش ایت بال، رییس انجمن هوش مصنوعی اظهار داشت: در جلسه صاحبنظران حوزه هوش مصنوعی با رئیس جمهور مواردی چون تعریف مشاوران هوش مصنوعی در دستگاهها و راه اندازی لابراتوار های تخصصی در دانشگاه ها پیشنهاد شد.



محمدهادی زاهدی در گفت و گو با خبرنگار مهر، با اشاره به جلسه فعالان و مسئولان حوزه هوش مصنوعی با رییس جمهور که اخیراً برگزار گردید، اظهار داشت: برگزاری این جلسه در وضعیت فعلی تحولات بین المللی و منطقه حکایت از دقت نظر و اهتمام دولت به حوزه هوش مصنوعی است و می توان امیدوار بود که در دولت چهاردهم قدمهای موثری در توسعه این فناوری هم در ابعاد کاربردی و هم زیرساختی برداشته شود.
وی گفت: قرار بود ۳ ماه پس از ابلاغ سند ملی هوش مصنوعی، اساسنامه سازمان ملی هوش مصنوعی ارائه شود و این اساسنامه در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب برسد. این سند خردادماه ۱۴۰۳ ابلاغ گردید و الان در اواسط مهرماه قرار داریم و هنوز اساسنامه آماده و ارائه نشده است. یکی از درخواست های ما از رییس جمهور این بود که دستور دهند، پروسه تصویب اساسنامه سازمان هوش مصنوعی ایران تسریع شود و این سازمان هرچه سریعتر کار خودرا شروع کنند چونکه در سند ملی هوش مصنوعی، تمام پیگیری امور دبیرخانه شورای ملی راهبری هوش مصنوعی به این سازمان واگذار شده است و اگر تشکیل سازمان به تعویق بیفتد، به صورتی هر آن چه در سند تبیین شده، اجرا و پیگیری آن گرفتار وقفه و تأخیر خواهد شد.
رئیس انجمن هوش مصنوعی درباره ی علت تعلل در تدوین اساسنامه سازمان اظهار داشت: قرار بود تدوین این اساسنامه توسط جمعی با محوریت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری صورت گیرد ولی با تغییر دولت و تغییر وزیر ارتباطات، رییس سازمان اداری استخدامی و معاون علمی رییس جمهور این وقفه بوجود آمد. بنا بر این بود که نظرات این افراد گرفتن و در اساسنامه لحاظ شود و خب افراد جدید ممکنست ملاحظات جدیدی داشته باشند. درخواست شد که این مساله سریع تر پیگیری شود و دوستان اگر نظراتی درباب اساسنامه پیشنهادی دارند، هرچه سریعتر آنرا نهایی کنند و برای تصویب به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال نمایند.
حذف موازی کاری در عرصه هوش مصنوعی
زاهدی یکی دیگر از درخواست های صاحبنظران حوزه هوش مصنوعی از رییس جمهور را حذف موازی کاری ها در عرصه هوش مصنوعی بیان کرد و اظهار داشت: در امتداد لزوم راهبری واحد و یکپارچه دراین زمینه درخواست شد، حتی الامکان موازی کاری ها حذف شود. هم اکنون سازمان ها و نهادهای مختلفی در عرصه هوش مصنوعی طی ۲۴ سال قبل اقداماتی را انجام دادند بطورمثال وزارت ارتباطات در یک دوره ای مسئولیتی را برعهده گرفت و سندی را دراین زمینه منتشر نمود. معاونت علمی ریاست جمهوری نیز کارهایی را انجام داده اند ولی اگر همه این کارها در یک راستا نباشد، برآیند کارها منجر به تحول در این زمینه نخواهد شد، به همین دلیل یکی از تأکیدات این بود باتوجه به داشتن سند ملی، سازمان ملی هوش مصنوعی هرچه سریعتر تشکیل و سایر کارهای موازی کاری حذف شود و این سازمان محور همه کارها و سیاست گذاری های شورای راهبری باشد.
وی بیان کرد: ۱۷-۱۸ سال قبل حاکمیت به این نتیجه رسید که مجموعه ای به نام بنیاد نخبگان و یا معاونت علمی تشکیل گردد و برای توجه به این ساختار، قرار شد معاونت علمی ذیل ریاست جمهوری تشکیل گردد و توجه ویژه ای در عرصه اختصاص اعتبارات، منابع انسانی و به لحاظ قانونگذاری صورت گرفت و در نتیجه امروز شاهد می باشیم که ثمرات تشکیل چنین نهادهایی برای کشور مفید بوده است. در همین جهت تاکید داشتیم که همین توجه به سازمان ملی هوش مصنوعی صورت گیرد.
تخصیص بودجه قابل توجه برای گسترش زیرساخت های پردازشی هوش مصنوعی
رئیس انجمن هوش مصنوعی یکی دیگر از موضوعات مطروحه در نشست با رییس جمهور را بحث تامین بودجه و سرمایه گذاری لازم برای گسترش زیرساخت های هوش مصنوعی عنوان نمود و اضافه کرد: بالاخره اگر می خواهیم در عرصه هوش مصنوعی تحول ساز باشیم، باید اختصاص اعتبارات برای ایجاد و گسترش زیرساخت های هوش مصنوعی مورد توجه قرار گیرد. در این نشست آماری از سرمایه گذاری دولت ها و کشورهای مختلف ارائه شد و یکی از حاضران در جلسه اعلام کرد، در طول ۲ ماه گذشته طی رایزنی ها، یک عدد قابل توجهی را برای اختصاص به گسترش زیرساخت های پردازشی هوش مصنوعی و پردازنده های گرافیکی توافق کرده اند و پیگیری ها برای تامین و اختصاص بودجه در دستور کار است.
وی تربیت نیروی متخصص و ماهر در عرصه هوش مصنوعی و توجه جدی حاکمیت به تربیت، حفظ و نگهداشت نیروی متخصص در عرصه فناوری های دیجیتال و هوش مصنوعی را از موضوعات دیگر در این نشست بیان کرد و اظهار داشت: اگر قرار باشد دانشگاه های ما متخصصانی را تربیت کنند و یا برخی سازمان ها مثل سازمان فنی و حرفه ای افرادی را به عنوان نیروی کار ماهر تربیت کند، برای حفظ و نگهداشت نیروهای متخصص باید سیاست هایی را تدوین و پیاده سازی نماییم. بطور مثال باید زمینه به کارگیری این افراد را در دستگاه های دولتی، خصوصی و عمومی فراهم نماییم ولی این طور نباشد که حقوق یک نیروی متخصص در عرصه هوش مصنوعی را در یک دستگاه اجرائی، در قالب حقوق کارکنان دولت ببینیم چرا یقیناً با این حقوق، این افراد وارد بخش دولتی نخواهند شد. البته اگر هم وارد بخش خصوصی شوند، بخش خصوصی هم توان پرداخت حقوق های بالا را نخواهد داشت.
اعمال سیاست های تشویقی مالی برای نیروی نخبه
زاهدی افزود: فرض کنید یک فرد خبره در عرصه هوش مصنوعی ماهیانه حقوق ۲۰۰ میلیون تومانی طلب می کند که طبیعتاً دستگاه های دولتی توان پرداخت این حقوق را ندارند، بخش خصوصی هم به همین شکل است. به این علت باید سیاست های تشویقی حتی الامکان در بخش خصوصی داشته باشیم. بنده در امتداد حفظ و نگهداشت نیروی خبره مثالی عرض می کنم، در صورتیکه بخش خصوصی از نیروی متخصص حوزه هوش مصنوعی بهره می گیرد، اگر این نیرو در وزارت علوم یا معاونت علمی شناسنامه ای دارد، با تأیید یکی از این دستگاهها سازمان امور مالیاتی به میزان حقوقی که این شرکت خصوصی به این فرد پرداخت می کند، معافیت مالیاتی قائل شود.
به کارگیری مشاوران هوش مصنوعی در دستگاه های اجرایی
وی ضمن تاکید بر این که فرهنگ تحول فناوری در دستگاهها و سازمان ها بوسیله سرمایه انسانی اتفاق میفتد، اشاره کرد: در این نشست پیشنهاد شد مشابه یک دوره ای که گفتند جوانان به جهت اینکه آماده پذیرش مسئولیت در کشور شوند، به عنوان مشاوران جوان دستگاه های اجرائی به کار گرفته شوند، «مشاوران هوش مصنوعی» نیز تعریف شوند. بطوریکه دستگاه های اجرائی مکلف شوند، فرد متخصص در این زمینه را به عنوان مشاوران خود منصوب کنند. این فرد متخصص از یک سو می تواند در تبیین نقشه راه آن دستگاه در عرصه هوش مصنوعی کمک نماید و هم می تواند فرهنگ فناوری را در آن دستگاه گسترش دهد.
راه اندازی لابراتوار مرجع هوش مصنوعی
رئیس انجمن هوش مصنوعی نبود زیرساخت های لازم برای تحقیقات و پژوهش های حوزه هوش مصنوعی در دانشگاه ها را از دغدغه های یکی از صاحبنظران در این نشست عنوان نمود و اظهار داشت: واقعیت این است که هنوز نتوانسته ایم، زیرساخت های لازم را در عرصه پردازشی هوش مصنوعی برای پژوهشگران فراهم کنیم؛ به همین دلیل پیشنهاد شد یک «آزمایشگاه مرجع ملی هوش مصنوعی» راه اندازی شود تا پژوهشگران، اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای انجام پژوهش های این حوزه به این لابراتوار مراجعه نمایند. بمنظور تمرکززدایی و دسترسی بهتر پژوهشگران به زیرساخت ها، این پیشنهاد عنوان شد که لابراتوار های تخصصی هوش مصنوعی را در یک سری از قطب های علمی کشور تعریف و راه اندازی نماییم. بطور مثال خیلی از پایگاه های استنادی، دانشگاه ها را بر طبق هوش مصنوعی رتبه بندی کرده اند و می توان با محور قراردادن ۱۰ دانشگاه برتر در عرصه هوش مصنوعی و اختصاص یک اعتبار ملی، تعدادی لابراتوار های پایه را در این دانشگاه ها راه اندازی نمود.
زاهدی اضافه کرد: یکی دیگر از عناوینی که عنوان شد این بود که با فرض داشتن نیروی انسانی متخصص و زیرساخت های پردازشی و ذخیره سازی مناسب، موضوع حکمرانی داده نیز بسیار اهمیت دارد. هوش مصنوعی بدون داده گان مانند یک ماشین بدون بنزین و یا مثل کارخانه بدون مواد اولیه است. داده گان حوزه شبکه اجتماعی، کسب وکار، آموزش و پرورش، آموزش عالی، شهری، سلامت و … ابتدا باید استاندارد، کیفی و تجمیع شوند و در اختیار هوش مصنوعی و موتور یادگیری و استنتاج قرار بگیرد تا بر طبق خروجی مطلوب، بتوانیم تصمیمی بگیریم و یا محصولی را تولید نماییم. ۲ سال قبل قانون «مدیریت داده و اطلاعات ملی» تصویب گردید و زیربنای خوبی را ایجاد کرد. در عرصه حکمرانی داده نیاز به یک سری سند داریم و هم اکنون بحث تنظیم و تصویب سند ملی حکمرانی داده در دستور کار شورای عالی فضای مجازی کشور قرار دارد که در صورت تصویب، امیدوار خواهیم بود که زنجیره نیروی انسانی، داده و زیرساخت در عرصه هوش مصنوعی وجود دارد.
متناسب سازی هوش مصنوعی با فرهنگ و باورهای بومی
وی افزود: اما دغدغه بزرگی که در جلسه توسط برخی از صاحبنظران عنوان شد، این بود که آیا به اثرات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی هوش مصنوعی توجه داریم یاخیر؟ مقرر است از هوش مصنوعی کجا و به چه شکل استفاده کنیم؟ آیا این هوش مصنوعی کمک خواهدنمود برای مردم خدمات مطلوب تری را ارائه کنیم؟ آیا به سبک زندگی و کانون خانواده و مبانی فرهنگی و ارزش های دینی ما توجه دارد یا خیر؟ آیا به رونق کسب وکار و اقتصاد و تقویت بنیان های حاکمیتی (مثل تقویت اعتماد عمومی) کمک می کند؟ آقای رییس جمهور یکی از عناوینی که بر آن تاکید داشتند، این بود که باید در برخورد با پدیده هوش مصنوعی، آنرا با فرهنگ، باور و سبک زندگی ایرانی خودمان متناسب سازی نماییم و دیگر این که در کنار توجه به بحث ارتقا علم، فناوری و سطح مهارت، هوش مصنوعی باید منجر به تقویت روحیه کار جمعی، میهن دوستی و تقویت روحیه تعاملی و مشارکتی و تعاون شود. زاهدی اظهار داشت: آقای رییس جمهور در آخر اعلام کردند، علاقمند هستند این جلسه ادامه داشته باشند و ترسیم کردند که برای نشست بعدی دقیقاً چه کارهایی صورت گیرد.


منبع:

1403/07/18
09:28:25
5.0 / 5
93
تگهای خبر: آموزش , استاندارد , تیم , جت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
بیلیارد