با اعزام هیاتی تجاری به ارمنستان محقق شد؛
گسترش بازار ۱۵ شرکت دانش بنیان ایرانی در ارمنستان
به گزارش ایت بال، ۱۵ شرکت دانش بنیان از کشورمان با حمایت مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی به ارمنستان اعزام شدند و فرصت های گسترش بازار محصولات خویش را بررسی کردند.
به گزارش ایت بال به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، سالانه صادرات کالاهای متنوعی به ارمنستان از جانب ایران صورت می گیرد. هم مرز بودن و حمل و نقل سریع و ارزان خصوصیت مثبت این کشور برای صادرات است. اقتصاد این کشور بعد از استقلال تغییرات زیادی داشت و در سالهای ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ توانست به رشد خوبی برسد. این کشور واردات کالاهای متنوعی را از کشورهای دیگر بخصوص کشورهای همسایه انجام می دهد. دراین میان ایرانی یکی از بازیگران اصلی صادرات به ارمنستان به حساب می آید که درصدد ارتقای جایگاه خود در بازار این کشور است.
صادرات کالای دانش بنیان به ارمنستان مسیر جدیدی است که معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان پیش روی شرکت ها قرار داده است. این اقدام با هدف گسترش فضای صادراتی برای شرکت ها و ترفیع رتبه آنها در بازارهای بین المللی صورت می گیرد. مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری ریاست جمهوری برنامه های متنوعی برای توسعه بازارهای صادراتی شرکت ها تدارک دیده که یکی از آنها برنامه اعزام است.
برنامه اعزام به کشور ارمنستان
در برنامه اخیر اعزام هیات تجاری به کشور ارمنستان، ۱۵ شرکت دانش بنیان از کشورمان با حمایت مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری حضور داشتند. فراخوان اعزام به ارمنستان اواسط مردادماه سالجاری توسط کریدور صادرات اعلام و شرکتهای متقاضی حضور در این برنامه مبادرت به ثبت نام کردند. بعد از بررسی های انجام شده ۱۵ شرکت در لیست واجدین شرایط حضور در برنامه اعزام قرار گرفتند.
جلسه با وزارت صنایع پیشرفته ارمنستان، اولین برنامه سفر به این کشور بود. طی این برنامه، شرکت ها با سیاست های کلی این کشور در واردات محصولات دانش بنیان ایرانی آشنا شدند. در ادامه جلسه ای با وزارت اقتصاد ارمنستان و اتحادیه تجار و کارفرمایان برای شرکت ها برگزار گردید. در این جلسات ضمن بررسی راهکارهای ورود به بازار ارمنستان، انواع حمایت ها و معافیت ها ی کشور ارمنستان بررسی گردید.
جلسات B۲B شرکتهای ایرانی و مشتریان ارمنستانی
همچنین شرکت ها در این سفر، جلسات B۲B گوناگونی با مشتریان محصولات خود در اتحادیه کارفرمایان ارمنستان در روز پنجشنبه ۲۸ مهرماه داشتند. این جلسات بسیار مطلوب بود و شرکتهای ایرانی با برخی مشتریان بالقوه محصولات خود آشنا شدند و در ادامه سفر به بازدید از محل شرکتهای مشتریان پرداختند.
در روز سوم سفر جلسات B۲B با شرکتهای عضو اتاق بازرگانی ارمنستان در محل این اتاق برگزار گردید. در این نشست، الکسانیانریال رئیس اتاق بازرگانی ارمنستان ضمن خوشامد گویی به هیئت تجاری ایرانی تصریح کرد که شرکتهای ایرانی بازار ارمنستان را بازاری کوچک تلقی نکنند، بلکه این کشور می تواند دروازه ی ورود به اوراسیا باشد.
پس از آن شرکت ها با مسؤلان سازمان پشتیبانی از تجارت و سرمایه گذاری ارمنستان (اینترپرایز آرمنیا) در جهت شفافیت هرچه بیشتر فضای اقتصادی ارمنستان صحبت کردند. بازدید از مناطق و فضاهای صنعتی ارمنستان بخش دیگری از برنامه اعزام بود و شرکت ها از صنایع در رابطه با حوزه کاری خود بازدید نمودند. همکاری و همراهی همه جانبه سفارت ایران در ارمنستان، ثمره اعزام به این کشور را برای شرکت ها دوچندان کرد.
این سفر در معیت راضیه کهنسال، مدیر کریدور صادرات و باشگاه شرکتهای صادراتی دانش بنیان انجام شد. وی در جلسات مذکور ضمن اشاره به ظرفیت ایران در حوزه دانش بنیان و امکان مرتفع ساختن نیازهای فناورانه شرکتهای ارمنی اظهار داشت: یکی از اهداف ما توسعه مدلهای همکاری بین شرکتهای ایرانی و ارمنی در جهت افزایش سهم صادرات ما به این کشور است. کشور ارمنستان با عنایت به موقعیت خود بازار بسیار خوبی برای محصولات ایرانی است، اما سهم ما از این بازار در سالهای گذشته اندک بوده است. برنامه هایی مانند این برنامه اعزام راهکاری برای شناسایی بازار های جدید و بررسی نیازهای بازار توسط شرکت ها است.
این هیات بعد از سه روز فعالیت فشرده ۲۹ مهرماه به کشورمان بازگشت و بعد از این توافقات انجام شده در جلسات B۲B در جهت گسترش بازار محصولات ایرانی در ارمنستان پیگیری می شود.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب